Povijest automobilizma u Hrvatskoj

Prvi hrvatski automobilski klub osnovan je u Zagrebu 25. travnja 1906. godine. Jedan od osnivača bio je i Ferdinand Budicki. Pionir hrvatskog automobilizma koji je 1901. godine doveo prvi automobil u Zagreb te otvorio prvi obrt za njihov popravak. Godinu dana prije grof Marko Bombelles doveo je prvi automobil u Hrvatsku. Već 1902. godine, samo 8 godina nakon prve automobilističke utrke ikad održane, priređena je međunarodna utrka koja je prolazila kroz Hrvatsku – utrka Nica-Opatija. Utrka je imala rekordan odaziv sa prijavljenim 81 timom. Prvu izdanu vozačku dozvolu dobio je Ferdinand Budicki 4. kolovoza 1910. godine, a članove povjerenstva zaduženog za njihovu dodjelu voziti je naučio upravo on.

Automobilistički strukovni savez počinje djelovati 13. lipnja 1912. godine osnivanjem sekcije za automobilizam u Hrvatskom sportskom savezu, a iste godine održana je i prva Hrvatska automobilistička utrka – utrka Zagreb-Varaždin-Zagreb u sklopu prvenstva Hrvatske i Slavonije. Prvi novinski list koji je obrađivao temu automobilizma – Hrvatski automobilni list pokrenut je od strane Hrvatskog automobilskog kluba u siječnju 1914. godine a izlazio je jednom mjesečno sve do početka Prvog svjetskog rata. Prva međunarodna utrka potpuno održana u Hrvatskoj vozila se 1926. i 1927. godina oko Plešivice. Počinjala je te završavala u Samoboru.

Nakon Drugog svjetskog rata objedinjuje se rad mnogih motociklističkih i automobilističkih klubova pa je tako 1948. godine osnovan automobilističko-motociklistički (auto-moto) savez Hrvatske. Najveće auto-moto natjecanje bilo je Velika nagrada Jadrana, tzv. “Grand prix Jugoslavije“. Održavalo se od 1946 do 1977 godine kada je odvožena posljednja utrka. Preluk – staza na kojoj se natjecanje održavalo bila je izuzetno zahtjevna i opasna zbog svojih mnogobrojnih zavoja u usjecima između visokih stijena i mora. Zbog sve većih brzina koje su se na stazi postizale, posljednje godine, talijanski je list Moto Sprint utrku nazvao “Mrtvačka zamka“.

Iduće godine je na Grobničkom polju u blizini Rijeke sagrađena je još uvijek najveća kružna staza u Hrvatskoj na kojoj su se utrke nastavile održavati.

Odvajanjem Hrvatske od Jugoslavije 1991. godine osniva se Hrvatski auto i moto športski savez koji je 1992. postao članom FIA-e (Međunarodne automobilističke federacije). 1997. godine dolazi do razdvajanja automobilističkog saveza od motociklističkog te osnivanja Hrvatskog auto i karting saveza.

Croatia Rally 2021. godine uvršten je kao natjecanje Svjetskog prvenstva u reliju što je veliko priznanje hrvatskom auto i karting sportu.

Saznajte više: